Przepisy zapewniają osobom zatrudnionym ochronę w sytuacji poniesienia uszczerbku na zdrowiu, który powstał w efekcie wypadku przy pracy. Przewiduje się wówczas odszkodowanie za wypadek w pracy. Co warto wiedzieć na ten temat? Komu przysługują tego typu świadczenia? Cenne informacje w kwestii: „wypadek w pracy – odszkodowanie” znajdą Państwo w przygotowanym przez nas tekście. Życzymy miłej lektury!
Wypadek przy pracy – przepisy prawne
Co mówią na temat wypadku przy pracy aktualnie obowiązujące przepisy prawne? Aby się o tym przekonać, należy sięgnąć do ustawy z dnia 30.10.2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Zgodnie z zapisem zawartym w art. 3 tego aktu prawnego „za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć. […] w związku z pracą”.
To jeszcze nie wszystko, ponieważ zgodnie z u. 2 wypadkiem przy pracy określa się również incydent, który miał miejsce „w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem […] obowiązku wynikającego ze stosunku pracy”.
Tym samym wyjazd z siedziby firmowej bezpośrednio do miejsca delegacji będzie wypadkiem przy pracy, ale jeśli pracownik podczas powrotu z pracy do domu wstąpił do znajdującego się na uboczu sklepu – już niekoniecznie. To rozróżnienie jest często analizowane przez organy orzekające (sądy) podczas ustalania, czy pracownik lub jego rodzina ma prawo do otrzymania świadczeń z tytułu odszkodowania.
Czasem można spotkać się z obiegową opinią, zgodnie z którą wypadek przy pracy to „domena” pracowników fizycznych. Nic bardziej mylnego – uszczerbek na zdrowiu może przytrafić się również codziennej pracy osób zatrudnionych na stanowiskach biurowych itp. W myśl wspomnianej już ustawy wypadek przy pracy może dotyczyć także takich grup jak na przykład posłowie, sportowcy zawodowi, kapłani czy… więźniowie wykonujący pracę w okresie osadzenia.
Last but not least, prawo do odszkodowania za wypadek przy pracy może powstać również w sytuacji, gdy osoba poszkodowana odbywała takie formy nauki lub przygotowania zawodowego jak np.:
- staż,
- szkolenie zawodowe,
- stypendium,
- inne formy przewidziane w ustawie promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Osoby zatrudnione w ramach umowy agencyjnej czy zlecenia również mają prawo – jeśli nie koliduje to z innymi przepisami – na uzyskanie takiego świadczenia.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą AE Kancelaria Odszkodowawcza.
Fot. Shutterstock